Elektromobilita a ekologie: jak to vlastně je?

Co se týče elektromobility, ekologie je stále trochu kontroverzním tématem. O tom, zda jsou elektrostroje skutečně příznivější pro životní prostředí, panovaly mezi veřejností pochyby. Vědecké zprávy z poslední doby však ukazují, že i při současné skladbě zdrojů elektrické energie jsou elektrostroje přívětivější pro ovzduší než stroje se spalovacím motorem. 

Nižší emise

Tento závěr přinesla například zpráva EEA (European Environmental Agency), která kromě výše uvedeného říká, že v případě, že se bude měnit skladba zdrojů energie ve prospěch obnovitelných zdrojů, jejich příznivý vliv na ovzduší a životní prostředí bude ještě větší. Elektrostroje jsou ale šetrnější k životnímu prostředí už nyní, kdy do ovzduší vypouští menší množství CO2 emisí než automobily a motorky se spalovacím motorem. 

Nicméně tato část o množství emisí je trnem v oku těm, kteří nejsou příznivci elektromobility. Namítají totiž, že emise CO2 vznikají již při výrobě baterií. A v tom mají pravdu. Nicméně takto vzniklé emise jsou o několik desítek procent (někdy až o 90 %) nižší než ty u běžných motorek nebo aut. Faktorem, který má na tento aspekt vliv, je opět energetický status země a to jak, jak má daný region poskládané zdroje elektrické energie. 

Stupně vítězů v Evropě

Z hlediska ideální skladby zdrojů elektrické energie jsou nejblíže například Francie, Nizozemsko nebo Spojené království. Pokud se podíváme na země, které elektromobilitu podporují ve velkém, je na přední příčce Norsko. Tato severská země se jednak snaží o ambiciózní naplnění cílů, zároveň také usiluje o co nejvyšší podíl elektrostrojů v dopravě a také o velmi silnou nabíjecí infrastrukturu. 

Elektromobilita a ekologie: jak to vlastně je?

Může být i lépe

Jak už to ale bývá, každá mince má dvě strany, a tak je důležité uvést, že i v této oblasti je stále co zlepšovat. Elektrostroje mají potenciál být ještě ekologičtější, a to v případě, že většina elektrické energie bude pocházet z obnovitelných zdrojů. Dále je důležité podotknout, že žádný elektrostroj nebude zcela bezemisní a nikdy nebude vyloženě čistý vůči životnímu prostředí, bude jen lepší než ty se spalovacím motorem. 

Samostatným tématem pak je recyklace baterií, o které jsme psali na našem blogu v tomto článku. Tuto oblast je nutné více posílit a ač se k tomu směřuje, je to klíčový prvek v rámci dopadu elektrostrojů na životní prostředí.

Čím menší, tím lepší

Jestliže se ovšem zaměříme pouze na elektroskútry a elektrotříkolky, které nabízíme u nás v Elektropower, vidíme jako velkou výhodu i to, že díky své velikosti naše stroje nepřetěžují dopravu. Řada měst (větších i menších) v současné době bojuje s dopravní situací, zácpami, případně kapacitami pro parkování. Naše elektroskútry, motorky nebo tříkolky mají tuto situaci o něco snazší: zaparkovat s nimi jde téměř kdekoliv. Tomuto tématu jsme se věnovali v jednom z našich starších článků na blogu. 

Na závěr máme ještě jedno doporučení, které může pomoci snížit dopad na životní prostředí. Elektrostroje budou ještě o něco ekologičtější, pokud budete navyšovat počet ujetých kilometrů - tedy stroj dlouhodobě využívat. Jen tak budete šetřit naši planetu a eliminovat zátěž, které jí vystavujeme. 

Téma ekologie v elektromobilitě je velmi rozsáhlé a hovořit se o něm dá z mnoha úhlů pohledu. Pokud vás k tématu napadají připomínky nebo máte dotazy, neváhejte se na nás obrátit skrz e-mail, telefon nebo v rámci naší facebookové skupiny